توضیحات

اتصال به دستگاه های پورت سریال از راه دور با دیال آپ مودم توسط نرم افزار خود دستگاه سریال

یکی از مسایلی که در مورد کلیه دستگاه های سریال مطرح می باشد این است که چگونه نرم افزارهای ارتباط مستقیم به دستگاه را تبدیل به نوع ارتباط از راه دور کرد و از راه دور با دستگاه سریال ارتباط برقرار کرد.

در اين مبحث می خواهیم دستگاهی با پورت سریال را که به صورت مستقیم به کامپیوتر و با استفاده از نرم افزار ارتباط مستقیم کار می کند را تبدیل به راه دور کنیم و از راه دور با دستگاه ارتباط برقرار کنیم.برای ارتباط از راه دور در این آموزش از خط تلفن برای ارتباط استفاده می کنیم.در آموزش های بعدی نحوه انجام اين آموزش را با gsm modem را توضیح خواهیم داد.

.

.

.

برای اینکه پروژه را از لحاظ مالی به حدقل قیمت برسانیم از یک مودم دیال آپ اکسترنال که دارای حافظه فلش می باشد مثلا dlink dfm-562e (برای فروش موجود است) استفاده کرده ایم.حافظه فلش به ما اين امکان را می دهد که بعد از برنامه ریزی شدن مودم به صورت مستقل و جدا از کامپیوتر توانایی کارکرد را داشته باشد.

در دستگاه راه دور پس از برنامه ریزی مودم آن را به دستگاه سریال اتصال می دهیم و خط تلفن را به آن وصل می می کنیم و توسط نرم افزاری که همراه این آموزش آمده است (سورس نیز قابل فروش می باشد)شماره خط تلفن دستگاه راه دور را به آن می دهیم.نرم افزار با مودم دستگاه راه دور ارتباط برقرار می کند.حال نرم افزار دستگاه سریال را باز کرده و تنظیمات زیر را در آن وارد می کنیم.توجه اینکه بهتر است از مودم دیال آپ اکسترنال دیگری که روی کام ۱ قرار دارد استفاده کنیم.

.

.

.

الف) اتصالات سخت افزاری

مودم دیال آپی که برای کار انتخاب می کنید برای سهولت کار بهتر است که دارای پورت سریال باشد و از نوع اکسترنال باشد به این دلیل که توسط سه سیم می توان انتقال اطلاعات را انجام داد.نحوه سیم بندی در شکل زیر آمده است.

.

.

.

ب) تنظیمات دیال آپ مودم راه دور :

مودم دیال آپ را به کامپیوتر اتصال داده و توسط یک نرم افزار ارتباط با سریال مثل Putty یا Hyper Terminal مودم را برای گرفتن اتصال آماده می کنیم دستورات زیر را مودم دیال آپ وارد می کنیم:

.

.

.

ج)نرم سوپروایزر:

مودم دیال آپ دوم را به کام پورت فیزیکی شماره یک کامپیوتر اتصال می دهیم.شماره خط دیتالاگر  یا هر دستگاه سریال راه دور را وارد آن می کنیم و سپس رو دکمه تماس کلیک می کنیم.بعد از اتصال نرم فزار خود دستگاه را با تنظیمات داده شده در بالا باز می کنیم و روی دکمه خواندن اطلاعات کلیک می کنیم.خواهیم دید که اطلاعات قابل خواندن و نوشتن خواهد بود.

لازم به ذکر است که اگر جندین دیتالاگر راه دور را خواستیم اتصال پیدا کنیم می توانیم از مالتی پورت های ساخت این شرکت که با خروجی های rs-232 و rs-485 موجود می باشد با قابلیت ۲یا ۴ یا ۸ دستگاه استفاده کنیم.