توضیحات

مقدمه

يکی از مسایلی که در بحث انتقال اطلاعات در شبکه های مبایل مطرح است روش انتقال اطلاعات با GSM MODEM است.

در این خصوص دو موضوع مطرح است.انتقال اطلاعات توسط کامپیوتر و انتقال اطلاعات توسط سیستم های میکروکنترلری.

در اين آموزش روش عملی انتقال اطلاعات توسط GSM MODEM را در شبکه های مبایل توضیح می دهیم.

 

شرح روش انجام کار:

GSM مخفف Global System for Mobile Communications است که در حقیقت استانداردی است که توسط European Telecommunications Standards Institute (ETSI) ابداع شد که پروتکل هایی انجام اين کار را برای نسل دوم شبکه های دیجیتالی سلولی که توسط تلفن های مبایل استفاده می شود را شرح دهد.

نسل های بعدی انتقال اطلاعات GPRS,EDGE, 3G, 4G و اخیرا ۵G است. لازم به ذکر است که متد انتقال اطلاعات در GPRS به بعد کلا متفاوت شده است و بر مبنای IP بیس با پروتکل TCP/IP می باشد.

GSM در حقیقت ساده ترین متد انتقال اطلاعات در شبکه های مبايل است.در اين مبحث قصد نداریم وارد مباحث پیچيده ساختار شبکه GSM بشیم و فقط می خواهیم که اطلاعات را به روش خیلی ساده در شبکه مبایل انتقال دهیم.

در ابتدا در تلفن های نسل ۲G برای اتصال به اینترنت از اين روش استفاده می شد. ولی ما می توانیم یک اتصال نقطه به نقطه نیز ایجاد کنیم.اتصالات نقطه به نقطه مخصوصا در بحث تله متری کابردهای زیادی دارند.مثلا فرض کنید که شما در وسط بیابان که پوشش شبکه مبایل وجود دارد بخواهید انتقال اطلاعات انجام دهید.ساده ترین و ارزان ترین روش انجام این کار  انتقال اطلاعات توسط GSM است.

انتقال اطلاعات به روش GSM را به طور خلاصه می توان يک اتصال دیال آپ در نظر گرفت.در حقیت به طور خلاصه در اين روش می توان به اين صورت فرض کرد که يک مودم GSM در يک سمت و يک مودم دیال آپ در سمت ديگر کار قرار دارد و یا يک مودم GSM در يک سمت و يک مودم GSM در سمت ديگر قرار دارد.

حال بحثی که مطرح می شود اين است که چگونه اتصال را را برای انتقال اطلاعات ایجاد کنیم.برای اين کار نیاز به یک مودم GSM و یک مودم دیال آپ داریم و یا می توانیم از دو عدد مودم GSM استفاده کنیم.

سرويسی که می بايست از مخابرات درخواست کنیم سرویس انتقال داده است .بعد از درخواست اين سرویس به شما يک شماره ديگر علاوه بر شماره سيم کارت شما داده می شود که تحت عنوان شماره دیتا یا دیتا نامبر شناخته می شود که همانند شماره مبايل عادی است.تنها کاری که می بایست انجام دهیم تنظیمات و برقراری اتصالات سخت افزاری است.

لازم به ذکر است که این سرویس را فقط همراه اول روی سیم  کارت های دائمی یا روی سیم کارت های ۱۲۰ تومنی فعال می کند و هزینه سرویس آن ماهی ۵ هزار تومان بعلاوه هزینه تماس داخلی همراه اول می باشد. حداکثر سرعت اين سرویس ۹٫۶ کیلوبایت در ثانیه است.

.

.

.

حال به روش انجام کار می پردازیم:

الف) اتصالات سخت افزاری

مودم جی اس امی که برای کار انتخاب می کنید برای سهولت کار بهتر است که دارای پورت سریال باشد به این دلیل که توسط سه سیم می توان انتقال اطلاعات را انجام داد.نحوه سیم بندی در شکل زیر آمده است.

.

.

.

ب) تنظیمات جی اس ام مودم :

مودم جی اس ام را به کامپیوتر اتصال داده و توسط یک نرم افزار ارتباط با سریال مثل Putty یا Hyper Terminal مودم چی اس ام را برای گرفتن اتصال آماده می کنیم دستورات زیر را مودم جی اس ام وارد می کنیم:

.

.

.

ج)نرم افزار اتصال مودم دیال آپ:

در قسمت نرم افزار انتقال اطلاعات کافی است که پورت سریال  دیال آپ را باز کنیم و  دستورات زیر را به مودم انتقال دهیم و شماره داده خط جی اس ام را بگیریم.پس از برقرار شدن اتصال با دستورات خواندن و نوشتن پورت دیال آپ مودم عملیات انتقال اطلاعات را انجام دهیم.

.

.

.